tirsdag 10. juli 2012

Lidylls luksuspai


Paibunn:
1,5 dl hvetemel
1ts bakepulver
50gr mykt smør
ca 1,5 ss vann
0,5 ts salt

Bland hvetemel, salt og bakepulver i en bolle. 
Kna så inn det myke smøret, slik at det blir en deig. 
Spe så på med litt vann, som også knaes inn i deigen.
Deigen skal være fast, men myk og smidig å jobbe med.

Fordel deigen ut i en paiform (min er 24 cm i diameter)
Jeg bruker ofte fingrene, men man kan også kjevle deigen ut først.

Prikk i bunnen med en gaffel for å unngå luftobler ved steking.
Forstek paideigen i ovnen på 200 grader i 10-15.

Følg med. Når deigen har en gylden farge er den klar.
La deigen hvile/kjøles i ca 15 min på rist.

Bilder: Lidyll photo

Fyll:
 1 pk bacon
1pk revet jarlsbergost
5 champignon oppdelt
0,5 løk
purre
hermetisert skinke(bogskinke)
4-5 egg
salt
pepper
1 fedd hvitløk

Kutt opp løk, purre og champignon.
Forstek bacon og skinke i terninger i panne med 1 fedd opphakket hvitløk.
Pisk 4-5 egg (jeg bruker 5) med 1ss vann, 1ts salt og litt pepper.
Legg allt lagvis i paideig-formen, for så å helle eggemassen over det hele.
Dryss med gressløk og litt pepper over på toppen.

Stek midt i ovn på ca 160grader i ca 50 min.
Her kan det være lurt å følge med, da alle ovner er litt ulike.

Tips: 
Eggemassen skal være stiv når den er klar og toppen gylden.
Sjekk med en strikkepinne om usikker.

Server med en frisk salat eller som meg med oppkuttede tomater krydrer med salt, pepper og basilikum.
Nydelig!















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar